Tuesday 8 November 2011

terus menapak... jangan terus berlari....

Untuk pengetahuan semua...apabila  saya mengajar murid yang linus ini.,pastikan kita berada sangat dekat dengan murid.Penting bagi guru numerasi untuk memegang jari murid untuk mengira...menunjuk nombor yang disebut...membuat bentuk angka yang ditunjuk atau melakar bentuk angka tersebut...biar konsentrasi murid tidak melayang ke `tempat lain` semasa kita mengajar....itu yang paling penting...biar murid memegang bahan maujud yang kita sediakan untuk mengira atau membuat sesuatu operasi tambah atau tolak....jangan lupakan juga untuk memberi pujian dan imbuhan apabila murid berjaya menjawab soalan yang diberikan.....

langkah terus melangkah...




Ha begitulah seterusnya sehingga kini dah ada 6 saringan untuk kohort 1 dan 3 saringan untuk kohort 2....
Tak pandai pun murid yang dah ke `aliran perdana`???rungut guru yang tidak mengajar kelas linus...
La....mmglah...linus itu sendiri membawa pengertian...tahu...dan faham...boleh buat..mereka ini baru mendapat sedikit cahaya  dan pedoman dan kematangan untuk menerajui ilmu numerasi yang penuh teka teki ini...berilah mereka masa untuk mengayuh sama laju bersama murid yang dari awal tahun telah `diperdanakan`..wokeh????
Senang cerita....kalau memanjang nak ajar murid hok buleh doh....bila nak guna skill yang terpendam tu...
Satu kemahiran dan pengalaman yang tidak dapat di `cd` kan...apatah lagi untuk dijual beli...nak tahu dan merasa ...tahun depan pakat-pakat minta dengan guru besar:nak mangajar kelas yang ada murid linus:Baru hidup ini penuh warna -warni dan bermakna...Begitulah adapun asam garam sabagai seorang guru...